Pages

Rabu, 12 September 2012

Enjoy Life and Smart Thankful terjemahanya Nikmati Hidup dan Smart Bersyukur

While eating lunch, I met a ungku (scholars) are day-to-day work as a construction worker. During these pious scholars identified with the appearance. Ungku is not like most scholars, looks like a regular person. Besides construction workers, ungku also worked as a farmer.One thing dipesankan ungku to us that these young ones, which enjoy life and be very clever grateful.For a moment we were stunned and confused interpret the message. When I got home, I never understood what the purpose of the speech ungku earlier. To be more comfortable, then I simply put your body on the bed while menyikap veil of moral message above.First, enjoy life. Indeed, life is full of twists and turns and obstacles. In life there is feeling happy, but there is also a feeling uneasy. Life is hard, there are also nice. One's worldview certainly vary. It is a necessity, but the difference that everyone wants to feel happy.Happy life is not easy, because the way there just something that can make restless. Either whatever. In these troubled times of life no longer feels good. For that reason, it is important concerns are considered as a decoration in life that should have us enjoy.Whatever happens, however, the conditions at hand and how much material they have. Life is indeed worthy to be enjoyed. Whether it's in difficult circumstances, and happy.Second, the very clever grateful. So that we can enjoy this life, then the smart-pandailah grateful.Gratitude is not just saying alahamdulillah, because gratitude is not located in the tongue but in the heart. Gratitude must be expressed in the form of action and behavior. For example, we find sustenance in the form of money, then how are grateful for the good fortune to charity and worthy causes. When blessed with a child, then the form of gratitude is to educate the child sabaik possible. And many other forms of gratitude are realized in the form of action and real action.Hearts of a grateful people will feel calm and serene. With the reassurance it will feel the pleasure in life. Clever gratitude is the key to finding life's pleasures.In reflection on the mattress, I wondered if the meaning of life favors and clever grateful ungku posed this afternoon as I have described. Or maybe there are other ways of meaning and about enjoying life and thankful this clever???
                                                                           Terjemahanya
Ketika makan siang, saya berjumpa dengan seorang ungku (ulama) yang sehari-hari bekerja sebagai buruh bangunan. Selama ini ulama diidentikan dengan penampilan alim. Ungku ini tidak seperti ulama kebanyakan, penampilannya seperti orang biasa. Selain buruh bangunan, ungku juga bekerja sebagai petani.

Satu hal yang dipesankan ungku kepada kami yang muda-muda ini, yakni nikmatilah hidup dan pandai-pandai bersyukur.

Sejenak kami tertegun dan bingung memaknai pesan tersebut. Sesampai di rumah, saya tak kunjung paham apa maksud dari perkataan ungku tadi. Supaya lebih nyaman, maka langsung saja saya rebahkan badan di tempat tidur sambil menyikap tabir dari pesan moral diatas.

Pertama, nikmatilah hidup. Memang hidup ini penuh lika-liku dan rintangan. Dalam hidup ada merasakan bahagia, tapi ada juga yang merasa resah. Hidup ada susahnya, ada pula senangnya. Pandangan hidup seseorang pasti berbeda-beda. Itu adalah keniscayaan, namun dalam perbedaan itu semua orang ingin merasakan hidup bahagia.

Hidup bahagia tidaklah mudah, sebab dalam perjalanan ada saja sesuatu hal yang bisa membuat resah. Entah apalah itu. Pada masa-masa resah inilah kehidupan tidak lagi terasa nikmat. Untuk itu, perlu kiranya keresahan tersebut dianggap sebagai hiasan dalam hidup yang semestinya harus kita nikmati.

Apapun yang terjadi, bagaimanapun kondisi yang sedang dihadapi dan seberapa besar materi yang dimiliki. Hidup ini memang layak untuk dinikmati. Baik itu dalam keadaan susah, maupun senang.

Kedua, pandai-pandai bersyukur. Supaya kita dapat menikmati hidup ini, maka pandai-pandailah bersyukur.

Syukur bukan hanya sekedar mengucap alahamdulillah, sebab syukur tidak terletak di lidah tapi di hati. Syukur harus diwujudkan dalam bentuk tindakan dan tingkah laku. Misal, kita mendapatkan rezeki berupa uang, maka cara bersyukur atas rezeki tersebut adalah dengan bersedekah dan berzakat. Bila dikaruniai seorang anak, maka bentuk syukurnya adalah mendidik anak tersebut sabaik mungkin. Dan banyak lagi bentuk syukur lain yang diwujudkan dalam bentuk tindakan dan perbuatan nyata.

Hati orang yang bersyukur akan merasa tenang dan tentram. Dengan ketentraman itu akan merasakan kenikmatan dalam hidup ini. Pandai-pandai bersyukur adalah kunci menemukan kenikmatan hidup.

Dalam renungan diatas kasur, saya menebak-nebak apakah makna nikmat hidup dan pandai bersyukur yang dilontarkan ungku tadi siang seperti yang saya uraikan. Atau mungkin ada makna dan cara lain tentang menikmati hidup dan pandai-pandai bersyukur ini???

0 komentar:

Posting Komentar

Pengikut

 

Blogger news

Blogroll

About